Menu uge 6

Kære Børn og forældre

Menuen i den kommende uge er følgende

Man: Pasta pesto

Tirs: Bage kartofler med tzatziki og tomat kålsalat

Ons: Tex mex marineret svinekam, med salat og ris

Tors: Koldt bord

Fre: Risotto med ærter og champignon

God ferie til alle

Velbekomme og god appetit

ØKOLOGISK FROKOST

Freinetskolen har egen kantine med to ansatte kokke. Sammen med elever laver de hver dag økologisk frokost til skolens cirka 200 elever og lærere. Det kan være tomatsuppe med nudler, forloren hare med råkost, kartofler og brun sovs, spagetti carbonara eller pita med falafel. Der er nybagt brød til maden hver dag.

Økologi

Varer, der bliver brugt i kantinen, er økologiske. Undtagelser er enkelte specialvarer, som ikke kan fås økologisk.

Fødevarestyrelsen og økologisk landsforening uddeler økomærke i bronze, sølv og guld. Mærket uddeles alt efter hvor høj en procentdel af økologiske råvarer, som bliver brugt i produktionen. Freinetskolens kantine har 100% økologi i køkkenet, så det giver os ret til et guldmærke.

Herunder er et link til skolens Smileyvurdering fra fødevarestyrelsen:

Smiley for Freinetskolen

Allergener, vi tager hensyn til børn og ansatte med allergier, giv os besked.

Elever i køkkenet

Elever fra 4.-9. klasse er i køkkenet én uge 1-2 gange årligt, i grupper på 6-8 elever. Ugen før børnene skal i køkkenet, holder de møde med kokkene og planlægger menuen. Det er som udgangspunkt eleverne, der bestemmer, hvad der skal serveres. Kokkene sorterer dog islagkager, fiskefingre og lignende fra.

Det er erfaringen, at eleverne meget hurtigt tilpasser sig rutinerne i køkkenet, hygger sig og laver sjov i stor stil. Der er dog mange ting, man ikke må i køkkenet (fx skubbe, løbe, fægte med knive og kaste med mad).

Kokkene deltager også i projekter omkring krop og ernæring, i arbejdet med forståelse af bordskik og af, hvad ”god mad” er for en størrelse.

Ris, ros og tilbagemeldinger

Kokkene taler hver dag med de elever, der henter mad til grundskolen, og får en lille snak om den mad, de har fået. Overbygningseleverne spiser i selve kantinen, mens kokkene er til stede, så kommunikationsafstanden er cirka fem meter fra buffet til køkken.

Med jævne mellemrum drøfter kokkene og lærerne, hvordan det går med madordningen. Eleverne kan bringe ønsker op i Elevrådet og videregive dem til køkkenet.

Ris, ros og forslag modtager vi med tak. Alle er altid velkomne til at kigge ned og hilse på i køkkenet!

Billede af en af kokkene der er i gang med at anrette den Økologiske frokost